Kiekjesdag en Kerstmarkt

De HVA was op vrijdag- en zaterdagavond present op de Kerstmarkt te Dedemsvaart. Bij de Multi Media Markt konden belangstellenden genieten van een presentatie van oude kiekjes van Dedemsvaart en omgeving. Vrijwilligers van de HVA verzorgden deze presentatie met behulp van een toverlantaarn.

In het Leshuis konden groepsfoto’s worden bekeken. Van heinde en ver kwamen bezoekers om te kijken naar de vele klassen-, club- en verenigingsfoto’s. Het was weer een ware reünie van Dedemsvaarters en oud-Dedemsvaarters.

Open Monumentendag (14 september 2002)

Ongeveer drie- à vierhonderd bezoekers kon de HVA vandaag verwelkomen op het kalkovencomplex. Velen spraken hun bewondering uit over al datgene wat in het leshuis en de turfschuur is zien.

Het turfschip blijft een grote publiekstrekker.

Op het terrein waren verder enige oude ambachten te bewonderen. (o.a. stoelenmatten, spinnen). Er werden “knieperties”gebakken en er stonden enige kramen van, o.a. de wereldwinkel en de wereldkinderen. Bewoners van het AZC te Slagharen verkochten lekkernijen uit het land van herkomst en zelfgemaakte artikelen.

Drentse Rijwielvierdaagse (donderdag 11 juli 2002)

Ongeveer 1000 fietsers deden vandaag Dedemsvaart aan. Op het kalkovencomplex was het een drukte van belang, want de deelnemers dienden hier hun kaart te laten stempelen. Ook kon er een kopje koffie of een kop soep worden genuttigd. Velen maakten van de gelegenheid gebruik om ook eens een kijkje te nemen in het leshuis, de oudheidkamer, de turfschuur en het turfschip. De bezoekers staken hun waardering niet onder stoelen of banken. Geroemd werden o.a. de verschillende exposities en het enthousiasme waarmee de vrijwilligers hun werk deden. “Prachtig, fantastisch en ongelooflijk” waren veel gehoorde kreten.

De mast is weer thuis!!

Zaterdag 4 mei 2002.
De Historische Vereniging Avereest is er in geslaagd een mast voor het turfschip te bemachtigen. De mast kwam vanuit Amsterdam met het schip “Lady Jane” (schipper Korterink) naar Meppel. Vervolgens ging de 19 meter lange mast per vrachtauto naar Dedemsvaart.

De mast is afkomstig van een schip dat in 1907 gebouwd werd bij een Dedemsvaartse scheepswerf. De eigenaar van het schip vond de mast niet meer geschikt om mee te zeilen. Voor het turfschip van de HVA is de mast nog zeer goed bruikbaar. De HVA is dan ook zeer verguld met deze aanwinst. Het in originele staat terugbrengen van het schip is weer een stap dichter bij gekomen. Overigens zal het nog wel enige tijd duren voordat de mast op het schip geplaatst kan worden. Er moet o.a. eerst een nieuwe mastkoker worden vervaardigd.

Ledenvergadering

Maandag 15 april 2002 werd in de turfschuur de jaarlijkse ledenvergadering gehouden. Voorzitter, Barend Rooseboom, kon een groot aantal leden verwelkomen. Het jaar 2001 is voor de HVA behalve een druk, ook een goed jaar geweest. Een wanklank werd dan ook niet gehoord.

Na het officiële gedeelte nam Reinier Paping, de winnaar van de Elfstedentocht 1963, het woord. Hij vertelde over zijn ervaringen tijdens deze monsterrit.
Een fraaie dia-presentatie maakte het geheel compleet.

Kadastrale atlas

Geruime tijd geleden heeft u zich kunnen inschrijven voor de kadastrale atlas. Degenen die zich destijds hebben gemeld worden automatisch opgenomen in de sponsorlijst, die in het boek wordt afgedrukt.

Op 25 mei 2002, morgens om 10.30 uur zal in de oudheidkamer, op het kalkovencomplex, de presentatie van deze kadastrale atlas plaats vinden. Iedereen die belangstelling heeft voor een kadastrale atlas kan zich nog melden. (Er worden een beperkt aantal exemplaren extra gedrukt). Snelle melding is wel gewenst, want “Op is ook echt OP!”

Gashouder

“Van zwart staal naar rood pluche”.
Een sprekende titel voor de omvangrijke plannen die de Stichting Gashouder bekend heeft gemaakt, m.b.t. de gashouder in Dedemsvaart. Vrijdag 15 februari 2002 werden de plannen gepresenteerd. De Stichting Gashouder heeft een prachtig plan ontwikkelt om van de gashouder een vestzaktheater te maken. De gashouder zal als alle plannen doorgaan een ander plaatsje krijgen op het kalkovencomplex. Een transparant gebouw dat naast de gashouder zal verrijzen gaat dienst doen als ontvangstruimte en koffiezaal.