Kiekjesdagen

De kiekjesdagen 2006 liggen weer achter ons. De opkomst was evenals voorgaande jaren goed tot zeer goed te noemen. Bezoekers konden in de oudheidkamer weer “snuffelen”in de vele mappen met groepsfoto’s. In de turfschuur lagen ongeveer 60 – 70 foto’s op A3-formaat, waarbij de bezoekers namen van op de foto’s afgebeelde personen konden invullen. Het resultaat was boven verwachting. Aan het einde van de eerste dag waren van een twaalftal foto’s (!) al alle namen bekend. Ook aan het eind van de tweede dag was er een behoorlijk aantal foto’s met complete of bijna complete naamlijsten. Geweldig mensen dat u ons weer op zo’n geweldige manier heeft geholpen. De HVA gaat ook in 2007 weer deze kiekjesdagen plannen.

Nieuwe buitenverlichting

Sedert enkele weken staan de kalkovens weer prachtig verlicht. Een aantal vrijwilligers is druk doende geweest om de nieuwe verlichting te plaatsen. In de komende weken zal de verlichting nog eens kritisch worden bekken en zonodig zal er zo hier en daar nog iets worden aangepast en/of veranderd.

Open Monumentendag

Afgelopen weekend (9/10 september) was het Open Monumentendag. Het thema voor dit jaar was: Feest! Op ons complex konden kinderen hun hart ophalen met “oude” kinderspelen, zoals: hoepelen, steltlopen, blikgooien, touwtje springen, fietsen op een fiets van het begin van de vorige eeuw, enz. Het muziekgezelschap “Mycelium” verzorgde de gehele dag de muzikale omlijsting. De HVA kan terugzien op een geslaagde Open Monumentendag.

Een opduwer

Dat de Historische Vereniging Avereest een zeer enthousiaste groep bestuurders en vrijwilligers heeft, mag alom bekend zijn. Vandaag (zaterdag 22 juli 2006) was weer een hoogtepunt in het bestaan van de vereniging. Enige jaren geleden werd er al een turfschip aangeschaft. Maar zo redeneerde men: bij een turfschip hoort een opduwer. Na geruime tijd zoeken en speuren werd er enige weken geleden een opduwer aangekocht. Vandaag werd de opduwer te water gelaten en kreeg dit scheepje een (tijdelijke) plaats naast het turfschip. In de komende wintermaanden zal de opduwer uit het water worden gehaald voor een flinke onderhoudsbeurt.

Vrijwilligersavond

Vrijdag (20 januari 2006) kwamen de vrijwilligers van de HVA weer bijeen voor een gezellig samenzijn. Ruim negentig personen kon voorzitter Rooseboom verwelkomen. Na een aperitiefje en het openingswoord van voorzitter Barend Rooseboom genoot het gezelschap van een warm buffet in de turfschuur: erwten- en/of bruine bonensoep. Na de maaltijd werd, onder het genot van een hapje en een drankje, nog geruime tijd nagepraat.

1600ste lid

Donderdag 19 januari 2006 werd in de oudheidkamer het 1600ste lid van de HVA gehuldigd. Het echtpaar Bertha en Gerard van Dijk toonden zich blij verrast. Betrokkenen kregen een boeket bloemen en het boek “Stap voor stap langs De Dedemsvaart” aangeboden door voorzitter Barend Rooseboom.

Stuw hersteld

Problemen met de in de Kalkovenwieke geplaatste stuw waren er de oorzaak van dat er in dit kanaaltje enige weken geen water heeft gestaan. Na herstel van de stuw en de direct aan de stuw grenzende oevers door resp. de fa. Haasnoot en de fa. v.d. Peppel / Schuurman kon er weer water in de Kalkovenwieke worden gepompt. Inmiddels staat het water weer op het gewenste peil. (21 januari 2006) De komende weken zal de HVA ook reparaties aan de kade bij het schip laten uitvoeren.