Doelstelling

De Historische Vereniging Avereest (HVA opgericht in 1984) doet haar uiterste best om de geschiedenis van onze voormalige gemeente Avereest “levend” te houden. Ten gevolge van de gemeentelijke herindeling is de gemeente Avereest per 1 januari 2001 samengevoegd met de gemeentes Gramsbergen en Hardenberg. De HVA probeert de historie van Avereest te behouden voor het nageslacht door o.a. onderzoek, maar ook door het bewaren en tentoonstellen van allerlei historische voorwerpen en bescheiden. Tevens zet zij zich in voor het behoud van gebouwen, bruggen e.d., die ons aan het verleden herinneren. Het is voor onze generatie, maar zeker voor de generaties na ons van vitaal belang dat dit erfgoed in stand wordt gehouden. Een zegswijze is: “Een volk zonder verleden is een volk zonder toekomst”.

De Historische Vereniging Avereest  is gehuisvest in het Streekmuseum “De Kalkovens” te Dedemsvaart. (Oude Zuidwolderstraat 13). Het complex bestaat uit een drietal kalkovens, een leshuis (waarin ook de oudheidkamer is ingericht), een turfschuur en een turfschip.