Kiekjesdagen 2011

Veel, heel veel belangstelling was er vanmiddag (woensdag 28 dec.) voor de groepsfoto’s in de mappen, maar ook voor de foto’s op A3-formaat was de belangstelling groot. De vrijwilligers van de HVA hadden eer van hun werk. Het aantal bezoekers/belangstellenden was buitengewoon groot te noemen. Veel voor de HVA-ers onbekende mensen op de foto’s waren bij de bezoekers wel bekend. Zij schreven de namen op een bij de foto gevoegde lijst.

Gezelligheid troef in de kelder van de gashouder, waar oude bekende elkaar na jaren weer ontmoetten, waar vroegere vriendschappen weer een nieuwe glans kregen. Elk jaar (dit jaar is het de 11e keer dat deze kiekjesdagen worden georganiseerd) is het een ware reünie. Het Kouwenkoor verzorgde een drietal optredens van elk ongeveer 30 minuten. Zowel de koorleden als de luisteraars genoten zichtbaar.

Ook de tweede dag (donderdag 29 dec.) kende een zeer groot aantal bezoekers. Eigenlijk een zelfde beeld als op woensdag. Foto’s werden bekeken, namen werden ingevuld en herinneringen werden opgehaald. In de theaterzaal zorgde het dameskoor “Tissue” voor de muzikale noot. Kortom: Tevredenheid en voldoening alom, of zoals één van de vele bezoekers (ongeveer 450 ) ons een dag later mailde:

“Donderdag 29 dec. is een bijzondere middag voor ons geworden. Het was erg leuk om oude foto’s te zien, een vermakelijk en enthousiast koor te horen en oude bekenden te ontmoeten. Zo je ziet heb ik er nog mooie herinneringen aan over gehouden. Hulde aan de organisatie!”

Open monumentendag op het kalkoventerrein

Het thema van deze Open Monumentendag was voor bestuur en vrijwilligers van onze vereniging aanleiding er weer een gezellige dag van te maken voor de bezoekers. Vanaf 10.00 uur was het museum geopend voor publiek. Op het terrein stonden een vijftiental standhouders met diverse streekproducten. Ook het werk van bijv. een stoelenmatter of een touwslager was te zien. De publieke belangstelling kwam wat moeizaam op gang. Pas rond de klok van 13.00 uur werd het wat drukker op het terrein.

In de turfschuur was doorlopend een beamer-presentatie te zien: ”De Julianastraat, hoe het was”. In de tent naast de turfschuur lagen diverse groepsfoto’s op A3-formaat, waarbij de namen van de op de foto’s staande personen konden worden ingevuld. De opduwer voer af en aan met bezoekers, die naast het bezoek aan het museum en de markt ook graag een klein vaartochtje over het Ommerkanaal wilden maken. De muzikanten van Toet en Bloaslust uit Slagharen zorgden voor de muzikale omlijsting. Sommige bezoekers waagden zich daarbij zelfs op de (klinker-) dansvloer.

In de gashouder liet de ”Karavaan der Vertellers” van zich horen. Na eerst een korte voorstelling van ”De Jonge Honden” buiten, konden de bezoekers in de theaterzaal van de gashouder luisteren naar verhalen van o.a. Janna v.d. Berg. Al met al was er dus weer heel veel te zien, te doen en te beleven op ons museumterrein. Alle medewerkers konden dan ook terug zien op een geslaagde en stralende (de zon scheen ook uitbundig!) dag.

Dedemsvaria en de activiteiten op het kalkovencomplex

De afgelopen week (1 t/m 6 augustus 2011) was het voor de 40ste keer de Dedemsvaria-feestweek in Dedemsvaart. Ons streekmuseum was ter gelegenheid hiervan gratis toegankelijk voor het publiek. Menigeen maakte van de gelegenheid gebruik om een kijkje te nemen. Ook vonden er een aantal Dedemsvaria-activiteiten plaats op het kalkoventerrein. Maandagavond (1 aug.) vond er de officiële opening plaats en de kroning van het Rozentrio. Vrijdagmiddag (5 aug.) bezochten een groot aantal bestuursleden, Rozenkoningen en hofdames (van de afgelopen 39 jaar) het streekmuseum en het Gashouder Podium.

Zaterdag (6 aug.) was het kalkoventerrein het domein van de oldtimer-motoren. Van hieruit vertrokken ze voor een rondrit door de omgeving. Tussen 12.00-14.00 uur maakten velen van de gelegenheid gebruik om de oldtimers te bezichtigen. Na nog een korte rondrit en de prijsuitreiking vertrokken de motoren rond de klok van 16.00 uur huiswaarts.

Aansluitend kwamen de paarden van de Power-Horse-Competition op het terrein voor een korte defilé en de prijsuitreiking. Een prachtig spektakel, zoals bijgaande foto’s laten zien.

Opduwer krijgt onderhoudsbeurt

Vandaag (zaterdag 22 januari) werd de opduwer uit het water gehesen en met een vrachtauto naar een loods gebracht, waar het vaartuig een flinke onderhoudsbeurt zal krijgen. Afgelopen voorjaar de motor werd de motor helemaal nagekeken en gereviseerd. Nu zal de buitenkant van het scheepje onderhanden worden genomen. De komende weken zal een aantal vrijwilligers van de HVA deze klus gaan klaren. De opduwer zal voor het begin van het nieuwe seizoen weer terug zijn in de haven nabij het kalkovencomplex.

Vrijwilligersavond

Na vele jaren de Nieuwjaarsvisite/vrijwilligersavond gehouden te hebben in de Turfschuur, was zaterdagavond (15 januari) de gashouder de plaats waar deze bijeenkomst werd georganiseerd. Rond de klok van 18.00 uur verzamelden de vrijwilligers van de HVA en het Gashouder podium zich in de gashouder. Onder het genot van een hapje en een drankje wensten de vrijwilligers elkaar het allerbeste voor het jaar 2011. Voorzitter Rooseboom keek in zijn nieuwjaarstoespraak terug op het (toch wel bewogen) jaar 2010, waarin de opening van het Gashouder podium centraal stond. De HVA is echter een creatieve/actieve vereniging en heeft al weer nieuwe wensen/plannen, bijv.: de realisering van een scheepshelling.

Na de toespraak van de voorzitter ging het hele gezelschap (135 personen) naar de zaaltjes in de kelder van de gashouder, waar een heerlijk stamppotbuffet stond te wachten. Voordat de koffie werd geserveerd, kon men nog genieten van een feestelijk ijsbuffet.

In de foyer werd onder het genot van een drankje nog geruime tijd nagepraat over deze bijeenkomst, het afgelopen jaar en natuurlijk over het komende seizoen.