Zaterdag 28 dec.

In de Turfschuur wordt het boek “Molen ‘De Star’ en de verloren molens van Avereest” gepresenteerd. Het is een gezamenlijke uitgave van de beheerstichting molen ‘De Star” en de Historische Vereniging Avereest. Henk Duistermaat, Ans Esselink-Reimink en Jan Nijensikkens hebben er met de hulp van diverse enthousiastelingen een prachtig boek van weten te maken. Het eerste exemplaar werd door de voorzitter van de beheerstichting (Harm Knol) uitgereikt aan wethouder René de Vent.

In de gashouder zijn om 13.00 uur ook al de eerste gasten binnen voor de kiekjesdagen. Zo rond de klok van 14.00 uur is het in de kelder van de gashouder een drukte van belang. Velen zitten te kijken in de mappen, die in de ene zaal op een grote tafel zijn liggen, terwijl anderen langs de foto’s op A3-formaat schuifelen en kijken of er nog een foto tussen ligt waarop bekenden te zien zijn. Er wordt gepraat, overlegd en er worden namen ingevuld. In de theaterzaal is een optreden van het HVA-vrijwilligerskoor. De belangstelling voor dit koor is groot. Bij elk optreden zit de zaal nagenoeg vol. Wie denkt dat het dan in de zalen beneden wel wat rustiger zal zijn, vergist zich.

Met een opduwer naar de ambtenaar van de Burgerlijke Stand

“Zouden we op onze trouwdag ook een eindje met de opduwer kunnen varen?”, vroegen Robert Verwer en Dianne Krisman enige weken geleden.

Vandaag (vrijdag 12 april 2013) was hun grote dag. Na eerst een flinke regenbui te hebben afgewacht, stapte het bruidspaar aan boord van de opduwer van de HVA. Waar familie en vrienden wachtend bij de Turfschuur, dachten dat het bruidspaar met een fraaie oldtimer auto zou komen, (en die kwam ook, maar daarin geen bruidspaar) meerde Herman Moes de opduwer van de HVA, met aan boord het bruidspaar, af in het haventje bij het kalkovencomplex. Dit had niemand gedacht en verwacht. Verwonderde blikken alom. Dat was een verrassing. Iets later dan de eigenlijke planning kon de huwelijksplechtigheid beginnen, maar dat deerde niemand.

Museumweekend

Afgelopen weekend (Museumweekend – 6/7 april 2013) ging ons streekmuseum weer open voor het publiek. De afgelopen maanden is er door een groot aantal vrijwilligers weer hard gewerkt om de bezoekers ook in 2013 weer te ontvangen en… weer iets nieuws te kunnen laten zien. Zo is het interieur van de Turfschuur weer op een aantal plaatsen veranderd en/of aangepast.

In de oudheidkamer staat dit seizoen een fraaie foto-expositie opgesteld van de Dedemsvaartse tuinarchitecte Mien Ruys.

Op de eerste dag (6 april) van dit nieuwe seizoen lieten de bezoekers het nog een beetje afweten, maar de daaropvolgende zondag kwam men in grote getale. Landelijk was er een kleine daling van het aantal museumbezoekers gedurende dit weekend. Ons museum volgde dit beeld.