Onze Droom

In 2008 werd er in het bestuur van de HVA gesproken over de te organiseren feestelijkheden i.v.m. het het feit dat het in juli 2009 tweehonderd jaar geleden zou zijn dat in Hasselt gestart werd met het graven van het kanaal Dedemsvaart.

Tijdens één van deze gesprekken werd ook “onze droom” geboren. “Wat zou het prachtig zijn als dit kanaal weer open gegraven zou kunnen worden. Het levert heel wat bedrijvigheid en inkomsten op van toeristen in de dorpen aan het kanaal.”

Al snel werd geconcludeerd dat het onmogelijk zou zijn het kanaal weer open te graven, zoals het er ook oorspronkelijk had uitgezien. Daarvoor was er door de jaren heen al te veel veranderd. Wel zag het bestuur mogelijkheden nog bestaande waterwegen met elkaar te verbinden, zodat er toch een vaarroute zou kunnen ontstaan tussen Hasselt en Coevorden.

Niet een plan, dat op korte termijn gerealiseerd zou kunnen worden, maar …….. wie weet!

“Onze droom” werd door een aantal bestuursleden verder uitgewerkt. Zo werd op een bestaande kaart een noordelijke- en een zuidelijke route aangegeven. Ook werden er tekeningen gemaakt, zoals de kernen Balkbrug en Dedemsvaart er in “onze droom” uit zou kunnen gaan zien.

Het plan is bij diverse overheidsinstellingen aangeboden en daar waar mogelijk worden vurige pleidooien gehouden om het kanaal De Dedemsvaart ooit weer bevaarbaar te maken.

Foto en video

De noordelijke route is in geel aangegeven, de zuidelijke- in rose.