Kiekjesdagen

De afgelopen dagen was het weer gezelligheid troef bij de Historische Vereniging Avereest. Zoals de laatste jaren steeds gebruikelijk werden in de gashouder weer de Kiekjesdagen georganiseerd. Bezoekers snuffelden door de mappen met klassenfoto’s, groepsfoto’s van verenigingen en/of bedrijven, enz. op zoek naar zichzelf, familieleden of goede bekenden.

De bezoekers van deze kiekjesdagen kwamen niet alleen uit Balkbrug of Dedemsvaart, maar o.a. ook uit Zwolle, Gieten, Harderwijk, Hoogland, kortom: van heinde en verre mochten we weer bezoekers ontvangen. Zoals gemeld altijd gezellig en elk jaar vinden er weer heel verrassende ontmoetingen plaats tussen mensen die elkaar jaren niet hebben gezien of helemaal uit het oog zijn verloren.

Enige honderden bezoekers hebben ons tijdens deze twee kiekjesdagen weten te vinden. Heel veel onbekenden op de foto’s hebben een naam gekregen. De HVA-vrijwilligers zijn er blij mee. Helmuth Rijnhart kreeg veel bezoekers die vragen hadden op het gebied van genealogie. Op heel veel vragen kon hij direct een antwoord vinden, andere moesten nog even onbeantwoord blijven.

In de theaterzaal draaide doorlopend een film met oude beelden van/uit Balkbrug en Dedemsvaart. Na alle “inspanningen” kon men onder het genot van een babbeltje hier en een praatje daar, genieten van een kop koffie met een “kniepertie”en/of een glas glühwein. Bent u niet geweest? In 2018 organiseren we weer kiekjesdagen tussen Kerst en Oud en Nieuw. Misschien toch eens komen kijken.

Bekijk onderstaande foto’s, gemaakt door Alida Ringenier (Dedemsvaart in Beeld), van de kiekjesdagen 2017.

Open Monumentendag 2017

Traditioneel vieren we Open Monumentendag op het Kalkoventerrein in Dedemsvaart. Dit jaar heeft het uitgebreid plaatsgevonden in Balkbrug. Het thema ”boeren, burgers en buitenlui” kon op geen betere plek gehouden worden. De monumenten en bezienswaardigheden sloten perfect aan bij dit thema. In de Reestkerk vond de officiële opening plaats. Om de sfeer al een beetje te proeven hadden de ”notabelen” hun kleding aangepast aan vroegere tijden.
Helaas vonden enkele bedelaars het nodig om deze ceremonie te verstoren. Gelukkig zorgde de plaatselijke veldwachter voor de nodige rust. In de Reestkerk was eveneens een expositie ingericht over het boerenleven aan de Reest.

Na de opening van Open Monumentendag 2017 toog het gezelschap naar het Heuveltjesbosbad waar een polowedstrijd plaatsvond, de deelnemers hieraan ook nog eens gekleed in ouderwets zwembadtenue. Het weer klaarde ondertussen op en is ons de rest van de dag goed gezind gebleven. In aangepast vervoer: huifkar, oude brandweerwagens en een busje bestond de mogelijkheid om zich te laten vervoeren tussen de verschillende bezienswaardigheden.

De Ommerschans liet middels foto´s op panelen vooral de geschiedenis zien van de kolonie De Ommerschans. Theatergroep ”De Firma” speelde een waargebeurd verhaal uit het leven van deze vroegere kolonie.

Vijf monumentale boerderijen in het Reestdal waren geopend voor bezoekers. De eigenaren hadden op hun deel een expositie ingericht, bezoekers kregen daardoor een goede indruk van het vroegere leven op deze boerderijen. Molen ”De Star” verzorgde rondleidingen door de molen en demonstraties dorsen met de vlegel.

Open Monumentendag 2017 werd beëindigd met een boerenmaaltijd op de deel van boerderij ”Het Reestdal” aan Den Westerhuis. Restaurant ”De Proefkamer” verzorgde een heerlijke boerenmaaltijd met ingrediënten uit het Reestdal.

Balkbrug heeft het thema ”boeren, burgers en buitenlui” op een voortreffelijke wijze laten zien aan de vele bezoekers.

Op het Kalkoventerrein was het zaterdag gezellig druk. Velen namen een kijkje in het museum. In de werkplaatsen werd gewerkt door een aantal vrijwilligers. Veel bezoekers maakten een vaartochtje met de opduwer. Ook zondagmiddag was het gezellig druk in het museum.

Voor de HVA geslaagde Open Monumentendagen!

Fotoalbum

Rabobank Clubkas Campagne

Evenals het afgelopen jaar meldde onze vereniging zich ook dit jaar weer aan voor de Rabobank Cubkas Cagpagne. Een initiatief van Rabobank Vaart en Vechtstreek.

De HVA wil graag de oudheidkamer een behoorlijke opknapbeurt geven en ook meer aanpassen naar de huidige wensen.

Gevraagd werd dus om een financiële bijdrage hiervoor.

Leden van de Rabobank bepalen de hoogte van het bedrag dat aan een vereniging of club wordt uitgereikt.

(Leden van Rabobank Vaart en Vechtstreek ontvingen op 1 maart 2017 een stemkaart. Met de unieke code op deze stemkaart konden zij tussen 1 maart en 17 maart inloggen in een online stemmodule en vijf stemmen uitbrengen. Het aantal stemmen op een vereniging of stichting bepaalde de hoogte van het bedrag. Meer stemmen = meer geld!)

De HVA kreeg op 1 april jl. via deze campagne een bedrag van € 530,35 uitgereikt.