Verzetsman Hendrik Drogt

Dedemsvaart ‑ Meppel

De marechaussee Hendrik Drogt (1920 ‑ 1944) was afkomstig uit Dedemsvaart, alwaar zijn ouders woonden aan de Stegerensallee. Voor de oorlog kwam hij in dienst bij de Marechaussee. Na het uitbreken van de oorlog (1940) kwam hij voor een dilemma te staan. Hij kwam bij het verzet in Meppel terecht. De verzetsgroep (de Meppeler “knokploeg” KP) was actief in de oorlog. De groep bestond uit drie jonge mannen, waarvan Hendrik Drogt één van de twee jongsten was.

De overval

Eén van de acties waar ook Hendrik Drogt bij betrokken werd, was de overval op gemeentehuis van het nabij Meppel gelegen Wanneperveen. Deze overval vond plaats in juni 1943. Hierbij werden een groot aantal blanco persoonsbewijzen en het bevolkingsregister van Wanneperveen bemachtigd.

De overval in Wanneperveen was goed voorbereid en ook goed uitgevoerd. Zoals bij de meeste acties werd de verzetsgroep plaatselijk goed geïnformeerd door meestal “stille informanten”. De burgemeester wist er ook van maar was die dag juist naar Groningen afgereisd om daar op familiebezoek te gaan. De weinige aanwezigen wisten ook van het complot en hebben toen een onjuist signalement van de overvallers doorgegeven. Ook in andere plaatsen waren door de Meppeler groep acties uitgevoerd. Die hadden plaats van juni t/m september in 1943. De leden van deze groep zijn uiteindelijk verraden. Zij zijn opgepakt door de Duitse Sicherheitsdienst en overgebracht naar Assen. Ook enige informanten zijn toen opgepakt.

Waalsdorpervlakte

Een proces volgde waarbij de höhere SS‑und Polizeiführer “Nordwest” meedeelde, dat door het Polizeistandgericht in Den Haag op 13 april 1944 een achttal Nederlandse staatsburgers is veroordeeld. Eén van hen was de marechaussee‑beambte Hendrik Drogt uit Dedemsvaart. Ook voor hem werd de doodstraf geëist. De uitvoering daarvan vond diezelfde dag nog plaats. (Kondschap, juni 1995, pag. 7).

Na de executie, op 13 april 1944, is op de Waalsdorpervlakte in de duinen bij Den Haag Hendrik Drogt begraven. Dat gold ook voor de andere veroordeelden van de groep uit Meppel. Die groep bestond uit 5 leden: Gerard Jansen, Jan Daniël Rijkmans en Fokke Jagersma uit Meppel, Jacob Kraal uit Ruinerwold en Hendrik Drogt uit Dedemsvaart.

Het monument op de Waalsdorpervlakte.

Eerbetoon

Na de bevrijding in 1945 was iedereen weer drukdoende om de dagelijkse activiteiten weer op te nemen. Toch werden de gebeurtenissen van de voorbije oorlog niet vergeten. In Meppel werden de vijf mannen van de omgekomen verzetsgroep herdacht. Er zijn toen stappen ondernomen om te komen tot een herbegrafenis in Meppel. De herbegrafenis vond plaats op vrijdag 1 maart 1946. Vooraf was er een plechtige bijeenkomst in de Grote Kerk van Meppel, waar ook de heer J. de Jong, Ned. Herv. godsdienstonderwijzer te Dedemsvaart heeft gesproken. Hij kende Hendrik Drogt van nabij … “Geen zucht naar avontuur, maar het inzicht dat de geestelijke waarden van ons volk op het spel stonden, bracht hen tot den strijd tegen de demonische machten. Hun ogen konden geen onrecht zien.” De herbegrafenis vond plaats op de algemene begraafplaats van Meppel. Het weer was die dag erg slecht; er was zelfs een sneeuwstorm. Op de begraafplaats schaarden allen zich om de vijf kisten, die door oud‑illegale werkers werden neergelaten. Er werd een gebed uitgesproken en er werden bloemen gelegd. Daarna defileerden de aanwezigen in stilte langs het graf. De verzetsgroep is als groep bij elkaar begraven. Ook de Dedemsvaarter Hendrik Drogt vond daar zijn laatste rustplaats.

Henk Jan Krikke

‑ Dank aan de heer K.H.Brinkman.

‑ Meppeler Courant; 5 maart 1946.

‑ K.van Elp. “Lucas Wuite en Wanneperveen”, in: Kondschap, Historisch kwartaalbericht van de Stichting Oudheidkamer Brederwiede; juni 1995. blz 6‑8.