Reactie op de Balk van Balkbrug.

Het orgaan van de Historische Vereniging van Avereest heeft een aantal trouwe lezers. Artikelen over Oud Dedemsvaart lokken dan ook nog wel eens een reactie uit, omdat de ouderen onder ons in de historie van de voorbije tijden zelf medespeler waren. Zo reageerde ook de heer Redder, een vitale tachtiger, die grote interesse heeft voor de historie van de streek en die zijn belangstelling voor het verleden gepaard laat gaan met een even grote aandacht voor het heden.

Het artikel van de heer J.W . de Weerd trok zijn bijzondere belangstelling, want hij wist de oplossing van de vierkante palen, waarvan de Weerd voorzichtig veronderstelde, dat zij als balken in de Dedemsvaart hadden gelegen .

Daarom zocht ik het echtpaar Redder op in hun woning aan De Magnolia. Mevrouw Redder, zeer bedrijvig, zorgde voor de thee. Zij liet zich ontvallen, dat haar man altijd veel belangstelling had getoond voor techniek en ambachtelijke zaken. “Ja” , zei de heer Redder, “Ik was altijd een nieuwsgierig jongetje, ik wilde graag weten hoe iets in elkaar zat. Toen ik in Balkbrug op school ging passeerde ik elke dag de vierkante palen bij de brug in Balkbrug. Ik was nieuwsgierig naar het geheim dat deze palen verborgen en op een dag zag ik mijn kans schoon. Het deurtje in één van de palen stond open; dat was mijn kans om te weten te komen wat er in die palen zat. De technisch werkman van de P.T.T., die met herstellingswerkzaamheden of met controlezaken bezig was gaf mij de gelegenheid de binnenkant van de palen te bekijken. Ik ontdekte, dat de palen gemaakt waren van 4 cm. dik grenen hout en dat er ter hoogte van het deurtje aansluitingen van telefoon- en/of telegraafdraden waren. Ik was toen gelukkig, dat ik het geheim van de palen had ontdekt” . We praatten nog een poosje over het verleden en het heden. Ja, het was een leuk bezoek bij de fam. Redder.

Peter W. van Buuren