Wie herinnert zich nog de gemeente Avereest

De burgemeesterswoning aan de Hoofdvaart.

Achter de schermen wordt binnen de Historische Vereniging Avereest al druk gewerkt aan een feestprogramma voor 2018. In dat jaar wordt herdacht dat de inmiddels voormalige gemeente Avereest dan tweehonderd jaar geleden werd ingesteld.

Zoals iedereen weet, zijn alle plaatsen in de gemeente Avereest door de gemeentelijke herindeling bij de wet van 29 juni 2000 aan de gemeente Hardenberg toegevoegd. Avereest werd in 1818 een zelfstandige gemeente. De oostgrens lag ten westen van de boerderij Mulderij tot aan de Langewijk. Dedemsvaart behoorde tot dat moment gemeentelijk tot Ambt-Ommen en Ambt-Hardenberg.
Wegens de snelle groei van de veenkoloniën wilde men eerst twee gemeenten stichten, maar dit is uiteindelijk niet doorgegaan.

Uitbreiding

Twintig jaar nadat Avereest een zelfstandige gemeente was geworden, werd de gemeente uitgebreid met de noordelijke gedeelten van de marken Arriën, Stegeren en Diffelen en Rheeze. Daarmee kreeg de gemeente Avereest, die tot dat moment 3.729 hectare (bunder) groot was, een oppervlakte van 7.366 hectare. Naast de oppervlakte van de gemeente nam ook het aantal inwoners door de uitbreiding flink toe, van duizend naar 3100. De gemeente Avereest heeft in totaal achttien burgemeesters gekend en zogeheten burgemeesterswoningen op diverse locaties in het dorp. Zo was de woning aan de Hoofdvaart 7 rond 1910 in gebruik als Burgemeesterswoning. Dit pand moest later plaatsmaken voor het wijkgebouw (foto).

De eerste burgemeester was Mr. Reinier Saris van der Gronden. De geboren Zwollenaar was burgemeester van Avereest van 1818-1832. Hij was een Nederlands rechter en politicus. Na zijn burgemeesterschap was hij een aantal jaren lid van de Tweede Kamer. De laatste burgemeester van Avereest was PvdA-politicus Alle Jan Pijlman. De in 1942 geboren Emmenaar werd in 1988 benoemd tot burgemeester van Avereest. Met de gemeentelijke herindeling in 2001 kwam zijn functie te vervallen.

Pijlman bleef in Dedemsvaart wonen, waar hij tot op de dag van vandaag vooral bekendheid geniet als voorzitter van voetbalvereniging SV Dedemsvaart.

Dedemsvaartse Courant, 21 december 2016