Wie herinnert zich nog Bart Boertjes

Een schoolklas zit vredig aan het kanaal De Dedemsvaart.

“Mensen zijn in onze tijd zo spoedig vergeten, maar sommige onder ons laten een lichtend spoor achter, zodat wij jaren kunnen zeggen: zo was hij en zo manifesteerde hij zich.”

Deze gedachtenis bewaren wij onder meer aan Bart Boertjes,” schreef P.W. van Buuren in 1987 in de kroniek van de Historische Vereniging.

Bijna dertig jaar geleden overleed Bart Boertjes als gevolg van een tragisch verkeersongeval. Boertjes was een markante man, die velen kende en in zijn tijd door velen werd gekend. Boertjes was als adviseur nauw betrokken bij de Historische Vereniging. Hij adviseerde niet alleen, maar stond ook altijd klaar om mee te denken en te helpen.

Breed actief

De Dedemsvaarter was op een breed terrein actief. Zo was hij onder meer tweede voorzitter van het bestuur van de oude Tuinstraatschool. Ook had hij grote belangstelling voor de natuur, het eigene van de streek en het dorp wat tot uiting kwam in zijn warme belangstelling voor de fotoclub, waarvan hij jarenlang voorzitter was. Daarnaast was hij onder meer actief lid van het toenmalige bejaardenkoor.

Ten tijde van WO II was Boertjes zaadhandelaar in Dedemsvaart. Hij was ook ooggetuige van dramatische gebeurtenissen op vrijdag 6 april 1945. Dedemsvaart meende op die datum vrij te zijn, maar de duitsers kwamen terug.

Angstige gebeurtenis

Boertjes was erbij toen zo’n vijftig personen, die zich schuil hadden gehouden, gesommeerd werden om naar buiten te komen. Hij zou met anderen geëxecuteerd worden. “Onder gewapend geleide moesten we met vijf man marcheren naar de Hoofdvaart (Hier op foto met een schoolklas aan wal). tot voor de inrit van Grootenhuis. We stonden op de berm langs de straat met de rug naar het kanaal en tegenover elk van ons posteerde zich een Nederlandse soldaat in Duits uniform met het geweer in de aanslag. Ik vroeg of ik iets mocht zeggen, maar er kwam geen antwoord. In stil gebed zocht ik uitkomst. Toen zag ik opeens hoe mijn linkerbuurman een sprong achteruit naar het kanaal deed. Ik bukte me en sprong vooruit. Tegelijk vielen vijf schoten. Ik vluchtte, kroop over een hek, door gaas en prikkeldraad om in de tuin van dokter Mol in een struik te kruipen. Tijdens mijn vlucht hoorde ik onophoudelijk schieten.” Bart Boertjes had een schotwond in zijn rechterschouder, maar was uiteindelijk aan de dood ontsnapt.

Dedemsvaartse Courant, 19 januari 2017