Het stempel van Pieter van der Vecht

Enige tijd geleden ontving de Historische Vereniging Avereest van mevrouw J.H. van der Neut-van der Vecht een onbekend voorwerp, toebehorende aan Pieter van der Vecht (geb. 1821), brievengaarder te Lutten. Het werk van deze brievengaarder (postkantoorhouder) werd later voortgezet door de “Maagies” van der Vecht te Lutten.

Mevrouw van der Neut had aanvankelijk de gedachte, dat ’t stempel gebruikt werd op het postkantoor van Pieter van der Vecht, maar dat is bij nader onderzoek niet aannemelijk.

Pieter van der Vecht was niet alleen brievengaarder, maar ook koopman en vervener. In het boekje: “150 jaar Hervormde Gemeente van Lutten” lezen wij, dat Pieter van der Vecht prima kwaliteit vijfschacht verkocht, waarvan rokken werden gemaakt. Over het vervenerschap van Pieter schrijft Wim Visscher in “Hassels Historiael” en in “Een wereld van turf”. Waarschijnlijk heeft Pieter van der Vecht veel eigen gereedschappen gehad, die bij de turfwinning werden gebruikt. Om vervreemding van stikkers, opleggers en kruiwagens te voorkomen, werden voorwerpen met een brandijzer gemerkt. Nu meer dan honderdvijftig jaar later weet dit stempel van Pieter ons nog te stigmatiseren.

Bedankt mevrouw van der Neut voor uw bijdrage aan de historie van deze streek. Dank ook aan Wim Visscher en Henk Jan Krikke, die voor mij als “eyeopener” hebben gewerkt. Zonder hun hulp had ik dit verhaal niet kunnen schrijven.Over de familie Van der Vecht is nog veel te verhalen. Wellicht tot een volgende keer.

Peter.W. van Buuren.

N.B. Uit de dikke Van Dale: Vijfschacht is een stevig weefsel met linnen ketting en kaardgaren inslag in satijnbinding, met vijf schachten of kamhouten gemaakt, vooral voor bovenkleding bij boeren in het oosten van het land.