Voet(Volley)baller Abe Lenstra!

Voetbalschoenen en volleybal

Van de beroemde voetballer Abe Lenstra (1920 – 1985) heeft iedereen wel eens gehoord. Velen hebben ongetwijfeld menigmaal van zijn spel genoten. Welnu, jaren geleden, in 1960, mocht Dedemsvaart de sportman Abe Lenstra begroeten. Hij kwam hier echter niet om te voetballen maar om te volleyballen. Dat kwam zo: De voetbalsport was in die jaren sterk in opkomst en waren (beroeps-) voetballers veelal semi-prof.

De voetballer Abe Lenstra (foto) heeft destijds een eigen merk voetbalschoenen in de handel gebracht. Hij is voetballer geweest bij Heerenveen, Sportclub Enschede en Enschedese Boys (voorlopers van FC Twente). Hij zocht voor zijn voetbalschoenen merk “Abe Lenstra” vooral afnemers in de regio. Hij kwam ook zelf bij de verkoopadressen om zijn eigen merk voetbalschoenen te promoten. Ook bij de Dedemsvaartse schoenenverkoper E. Hertsenberg te Sluis 6 was het merk “Abe Lenstra” voetbalschoenen verkrijgbaar. Bij zijn bezoek aan Evert Hertsenberg kwam toen ook de favoriete sport van Hertsenberg ter sprake, n.l. volleybal. Hij speelde bij VCR, de Volleybal Club Rheezerend. En wat bleek: Abe Lenstra hield niet alleen van voetbal, maar ook van volleybal. Hij wilde best wel eens een partijtje volleybal van VCR meemaken.

De match

Zo’n aanbod krijgt een volleybalclub niet elke dag. Abe Lenstra zou overigens nog iemand meenemen om te volleyballen en zo werd er op dinsdagavond 5 juli van dat jaar 1960 een match georganiseerd tussen VCR en hun beide gasten en een combinatie van the best of the rest van Dedemsvaart. De wedstrijd vond plaats in de openlucht op het terrein achter de sportzaal bij de RK-school aan de Langewijk. Kaarten voor de match waren in de voorverkoop te verkrijgen bij: Restaurant Kiewiet, Julianastr., kapper E.Blok, Sluis 6 en kapper H.Bekman, Sluis 7.

Uit de krant van zaterdag 2 juli:

“Volleybalwedstrijd op dinsdagavond a.s.”  “..Volleybalwedstrijd tussen VCR en een versterkte combinatie van Smash en Sportclub Dedemsvaart. Het in VCR opstellen van enkele gastspelers, n.l. Abe Lenstra uit Enschede en zijn clubgenoot Hoomans, zal vele volleyballiefhebbers naar het terrein naar de Langewijk trekken. Voor velen is het misschien een verrassing, dat Abe Lenstra tal van takken van sport beoefent”.
De krant van dinsdag 5 juli: “Zoals reeds in het zaterdagnummer is vermeld, speelt VCR met als gastspelers Abe Lenstra en Hoomans, hedenavond 8 uur tegen een combinatie van Smash en de Sportvereniging. Bij slecht weer in de sportzaal”.

De Dedemsvaartse Courant van 7 juli 1960:

“Volleybal in Dedemsvaart. Onder grote belangstelling heeft Volleybalclub Rheezerend met als gastspelers de beroemde voetbalcrack Abe Lenstra en zijn clubgenoot Hoomans dinsdagavond enkele propagandawedstrijden gespeeld tegen een combinatie van de Sportvereniging en Smash”.

Het verslag in de krant vervolgt:

“De eerste wedstrijd werd gespeeld door twee damesteams. Daarna was het grote moment aangebroken, waarop velen zaten te wachten. Onder luide toejuichingen traden de gastspelers in het krijt. Eerst werd een beetje ingespeeld. Na de toss werd er meteen stevig geslagen en een ieder die meende dat Abe Lenstra niet zou kunnen volleyballen kwam bedrogen uit, want hij gaf goed partij, vooral waar het de tactische balletjes en het reactievermogen betrof. Hoomans was uitgesproken prima met flitsende smashes en listige boogballetjes. Ook de andere spelers waren goed, hoewel ze in het begin een beetje onwennig speelden met de twee grootheden in hun midden. Bij de tegenpartij kon men direct merken dat het een combinatie was. Individueel waren het goede spelers, maar het kwam niet echt tot vloeiende combinaties”. De eerste wedstrijd werd boven verwachting door VCR gewonnen met de setstanden 15 – 11 en 15 – 9.

Stormloop

Tijdens de pauze liep het storm naar het kleedlokaal, waar Abe Lenstra “ijverig” aan het pennen was om ieder tevreden te stellen met een handtekening. Ondertussen zorgde de heer Snippe voor wat vrolijke muziek. Na de pauze kwamen de teams opnieuw in het veld. De VCR nu echter zonder Abe Lenstra, maar wel met Hoomans, die toen ook weer schitterend werk verrichtte.

De Dedemsvaartse combinatie werd volkomen overrompeld en bleek maar niet tot een eenheid te kunnen komen. Toch gebeurde bij de tweede set het omgekeerde: nu was het spel van VCR volkomen zoek. Het werd in deze set kansloos verslagen. Maar bij de laatste en  beslissende set kwam, mede door de gastspeler Hoomans, die weer een paar harde en zuivere smashes plaatste, de overwinning tenslotte aan VCR, de Volleybal Club Rheezerend.

Taart na afloop

Na afloop van de sportieve avond begaven de spelers zich naar restaurant Kiewiet.  Daar werd, wegens afwezigheid van de voorzitter, door de heer Evert Hertsenberg een taart aangeboden aan zowel Abe Lenstra als aan Hoomans. Hij bedankte hen daarbij voor hun spel en hun komst naar Dedemsvaart.

VCR-spelers in 1960

Evert Hertsenberg, Jan Kop, Roel Krikke, Jan Prins, Harry Rozema, Herman Wielinga, Henk Wierbos, Anton Winkelman.

Henk Jan Krikke

Bijlage

Abe Lenstra is talrijke jaren voetballer geweest bij Heerenveen. Daarna bij Sportclub
Enschede (1954-1960) en Enschedese Boys (1960-1963).

– 40 Jaar Dedemsvaartse volleybalvereniging DAC, juni 1994.
– Dedemsvaartse Courant, jrg. 1960.
– Sallands Volksblad 24-6-1960.
– Biografisch Woordenboek van Ned. dl. 4; Instituut voor Ned. Geschiedenis.
  Den Haag 1994.
– Dank aan de heren E.Hertsenberg en R.J.Krikke.
– T. Mercuur; Rondom Abe, een voetbalepisode in Friesland.
  Leeuwarden z..j., blz 41.