De Gereformeerde MULO School

Ongeveer 80 jaar geleden nam de Dedemsvaartse fotograaf Aaldert Jan Strijker bovenstaande foto, die het onderschrift draagt: “Groeten uit Dedemsvaart Gereformeerde M.U.L.O.School.” De opdracht tot het nemen van de bewuste foto werd verstrekt door de Firma Barend Rooseboom en was bestemd voor de productie en de verkoop van prentbriefkaarten. Deze inmiddels gesloopte school aan de Moerheimstraat (eerder Hoofdvaart genaamd) maakte later deel uit van het Vechtdal College en werd 23 december 1920 op feestelijke wijze geopend door de Gereformeerde predikant Ds. J. Koelewijn. Het initiatief tot het bouwen van deze MULO-school werd genomen door de Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs in Dedemsvaart, die de Gereformeerde basisschool aan de Langewijk bestuurde, in welke school destijds reeds twee klassen van het voortgezet onderwijs waren ondergebracht. Als bijzonderheid kan nog worden vermeld, dat in juli 1922 de eerste drie leerlingen van de school deelnamen aan het MULO-examen in Zwolle. De drie examenkandidaten F. Fokkinga uit Dedemsvaart, N. van Haeringen van Sluis 6 en J. Zijlstra uit Lutten slaagden allen voor het A-diploma. In de achter ons liggende jaren werd deze school in verband met de toename van het aantal leerlingen diverse malen verbouwd.

Links op de foto de woning van het hoofd der school (tegenwoordig directeur genaamd), waarin achtereenvolgens de hoofdonderwijzers P. Fokkinga en P. Schuringa met hun gezinnen hebben gewoond. Rechts op de foto (ten dele zichtbaar) het woon- en winkelhuis, gebouwd in 1903, van de kruidenier/vervener Jan Fransen. Van de rails van de tramlijn Dedemsvaart – Coevorden / Emmen – Ter Apel, geëxploiteerd door de D.S.M. (Dedemsvaartsche Stoorntramweg Maatschappij), is nog net iets te zien.

Peter Makaske, amateur-historicus