20 jaar H.V. Avereest.

Op zaterdag 25 september 2004 vierde de Historische Vereniging Avereest het twintigjarig bestaan. Vanzelfsprekend is er in de afgelopen 20 jaar veel gebeurd. Onze voorzitter Barend Rooseboom, die een groot aantal genodigden, leden en belangstellenden verwelkomde,  memoreerde veel zaken uit de afgelopen jaren, zoals: de toestroom van leden, het begin van de oudheidkamer in de kelder van het gemeentehuis van Avereest, de restauratie van de kalkovens en de verplaatsing van de oudheidkamer naar het leshuis op het kalkoventerrein in 1992. Het realiseren van de turfschuur, de aankoop en restauratie van het turfschip “Avontuur”. Er was een woord van dank voor de talrijke vrijwilligers die zich al die jaren hebben ingezet voor de vereniging. Vervolgens kreeg burgemeester Meulman het woord. Hij vertelde dat de HVA de eerste vereniging was, waar hij lid van werd na zijn benoeming tot burgemeester van de nieuwe gemeente Hardenberg, doordat ons oud‑bestuurslid Gerard Varwijk hem daarop had geattendeerd. Kennis van de geschiedenis van de voormalige gemeente Avereest sprak de nieuw benoemde burgemeester wel aan. De burgemeester leek het een goed idee om het jodenvonder over de Reest te restaureren, bijv. het komende jaar (restauratie van het vonder is al een langbestaande wens van de HVA). Vervolgens had de burgemeester ook een aardige verrassing voor het bestuur van de HVA, nl. de ambtsketen van voormalige burgemeesters van Avereest. Na de overhandiging werd de ambtsketen gehangen om de schouders van een als schout van Avereest aangeklede pop.

Daarna opende de burgemeester, met sluiswachterspet op, het nieuwe sluiswachtershuisje bij het haventje van het turfschip. Ook deze dag was het turfschip met het zeil opgetuigd. Het was al met al een prachtige dag.

Jan Nijensikkens en Jan Dekker deden een samenspraak met vertellingen van weleer. Het shantykoor “De scheepsjagers” zorgde voor de stemming. Voorts was er een volksdansgroep en waren er oud‑Hollandse spelen. Voor alle bezoekers was er een verrassing: Een poster van het schilderij dat ook het omslag van ons kwartaalblad siert.

Voor de jeugd zijn er in de tweede kalkoven borden met uitleg over de werking van de kalkovens en het veengebeuren geplaatst. Met een trapje kan men van afdalen naar de bodem van de kalkoven. Wethouder Pouwels opende dit project, waarbij de jeugd een belangrijke rol had. Het was een bijzonder leuke en kleurrijke opening.

De gehele dag was het gezellig druk (ongeveer 500 belangstellenden) op het kalkovencomplex.